7 mei 2026. Wie Osnabrück via een van de grote toegangswegen binnenrijdt, ziet tegenwoordig meteen: de stad is lid van de EUREGIO, het samenwerkingsverband van gemeenten in het Nederlands-Duitse grensgebied. Bij negen toegangswegen zijn nu nieuwe partnerschapsborden geplaatst die wijzen op het lidmaatschap van de stad.
De borden staan daarbij voor meer dan alleen een bestuurlijk samenwerkingsverband. De EUREGIO verbindt al decennia lang gemeenten, organisaties en burgers in de grensregio – door middel van gezamenlijke projecten, culturele uitwisseling en een levendig nabuurschap over de landsgrenzen heen. Osnabrück maakt sinds 1972 deel uit van het samenwerkingsverband. Als vredesstad voelt de stad zich in bijzondere mate verbonden met de Europese waarden waar de EUREGIO voor staat – openheid, vriendschap en wederzijds respect.
De negen borden staan aan de Bremer Straße, Mindener Straße, Hannoversche Straße, Iburger Straße, Rheiner Landstraße, Atterstraße, Wersener Straße, Bramscher Straße/Hansastraße en Hermann-Ehlers-Straße.
(Bron van het persbericht: Stadt Osnabrück)

Zij presenteren het nieuwe EUREGIO-bord (van links naar rechts): Magdalena Knappik (hoofd afdeling Stedelijke en Regionale Ontwikkeling), Lukas Ölmann (lid van het EUREGIO-bestuur), Hendrik Kettler (coördinatiepunt Regionale Samenwerking), Heiko Schlatermund (lid van het EUREGIO-bestuur) en stadsbouwmeester Thimo Weitemeier. EUREGIO-bestuurslid Volker Witte ontbreekt. (© Constantin Binder)

Bij negen toegangswegen tot de stad, zoals hier aan de Bremer Straße, zijn nu nieuwe EUREGIO-partnerschapsborden geplaatst die verwijzen naar het langdurige lidmaatschap van de stad. (© Osnabrücker Servicebetrieb)